Nowa Panamera - Technologiczny majstersztyk

Nowa Panamera - Technologiczny majstersztyk

Pierwsza generacja Porsche Panamery zadebiutowała w 2009 roku. Entuzjaści tej znanej ze stricte sportowych wozów marki przeżyli mały szok. Mały ponieważ już wcześniej Porsche zaszokowało ich SUVem Cayenne, a więc zapewne byli przygotowani na kolejny eksperyment. Na ich nie szczęście konkurent między innymi Mercedesa CLS odniósł sukces na tyle wielki, że oto właśnie pojawiła się druga generacja tego luksusowego samochodu. Mimo afery paliwowej koncernu VAG (Porsche do niego należy) zadecydowano o rozpoczęciu produkcji nowej Panamery. Z portfolio VAG'a w ciągu najbliższych lat zniknąć ma ponad 40 najmniej opłacalnych sprzedażowo modeli. Z tych faktów wynika, że Panamera przynosi Porsche zyski i nie jest to dziwne, ponieważ jest to udana limuzyna o osiągach porównywalnych z 911.

Tym co w pierwszej generacji Panamery mogło być uznawane za niedopracowane to stylistyka nadwozia. Zdecydowanie była ona za ciężka dlatego w nowej generacji odchodzi ona do lamusa. Porsche stawia na smuklejsze linie przez co nowej Panamerze bliżej teraz do klasycznej 911-stki. Wraz z lżejszym i bardziej atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym odchudzeniu uległa również masa pojazdu. Nowy model jest lżejszy a przez to będzie szybszy i bardziej ekonomiczny. Udało się to osiągnąć mimo większych wymiarów zewnętrznych. W parze z większymi rozmiarami idzie oczywiście obszerniejsze wnętrze. Mimo wcześniej załamanej i bardziej pochylonej tylnej linii dachu pasażerowie tylnych siedzeń nie stracili przestrzeni nad głową w stosunku do poprzednika. Zabieg ten był potrzebny aby nadać samochodowi bardziej dynamicznego wyglądu. Inżynierowie jednak tak zagospodarowali wnętrze aby tylne fotele nie straciły swojej użyteczności.

Nowa Panamera oprócz bardziej atrakcyjnej stylistyki zyskała oczywiście mocniejsze silniki. Każda benzynowa wersja dostała nowy motor o zwiększonej mocy przy jednoczesnej redukcji jego pojemności. Wersja Turbo zamiast obecnych 500 KM pochodzących z V8 4,8 litra oferować będzie 550 KM z silnika V8 o pojemności 4 litrów. Napęd ten pozwala przyspieszać samochodowi do 100 km/h w 3,8  sekundy a z pakietem Sport Chrono w 3,6 sekundy. Nowa Panamera 4S otrzyma silnik 2,9 litra o mocy 440 KM (do setki przyśpiesza w 4,4 s. lub 4,2 s. z pakietem Sport Chrono). Do tej pory był to silnik 3,6 litra o mocy 300 KM. Jednak największa zmiana będzie miała w przypadku Diesla. Porsche w tym przypadku zafundowało sporą rewolucję bowiem w miejsce 3 litrowego diesla V6 pojawi się potężne wysokoprężne V8 o pojemności 4 litrów. Motor ten generuje 422 KM mocy oraz 850 Nm momentu obrotowego. Pozwoli on przyspieszać do 100 km/h w 4,5 sekundy lub w 4,3 sekundy z pakietem Sport Chrono, prędkość maksymalna wynosi 285 km/h. Dzięki niemu Panamera stała się najszybszą limuzyną z silnikiem Diesla.

Zwiększoną moc trzeba w jakiś sposób okiełznać. Aby tego dokonać przemodelowano układ jezdny. Zyskał on nowe zawieszenie pneumatyczne oraz szereg systemów wspomagających jazdę jak Porsche Active Suspension Management, Porsche Dynamic Chassis Control Sport czy Porsche Torque Vectoring Plus. Dołożony do  tego nowoczesny układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem oraz skrętna tylna oś zapewniają budzące szacunek właściwości jezdne. Potwierdzaniem ich ponadprzeciętnych właściwości jest czas wykręcony na torze Nurburing a więc 7:28 min. Jest to obecnie rekord wśród limuzyn.

Mimo, że Panamerę należy klasyfikować jako samochód sportowy, to jego twórcy nie poskąpili w nim gadżetów podnoszących komfort podróżowania oraz systemów wspomagających jazdę. Dostępne są praktycznie wszystkie funkcjonalności oferowane przez współczesne nowoczesne auta z najwyższej pułki. Oczywiście w jak w każdym przypadku połączenia rzeźby na kołach z najnowocześniejszą technologią w parze musi iść wysoka cena zakupu. Najtańsza odmiana Panamery w Polsce kosztować ma 523 620 zł, Turbo – 746 190 zł a Diesel 543 540 zł.

Zostaw komentarz

* Imie:
* E-mail: (Not Published)
   Strona www: (Site url withhttp://)
* Komentarz: