Czasy kiedy do baku można było wlać praktycznie wszystko odeszły do lamusa. Dzisiejsze, mocno wysilone silnik wymagają olejów i paliwa najlepszej jakości. Jednak mimo że zapewniają one bardzo dobre właściwości wciąż pojawiają się w silnikach nagary, zimne rozruchy powodują niszczenie trących o siebie powierzchni a niedopalone paliwo blokuje filtry DPF. Dlatego na te i wiele innych problemów trapiących układ napędowy stworzono specjalne dodatki do paliwa oraz oleju silnikowego i przekładniowego. Poniżej znajduje się mały przegląd środków jakie pomogą Państwu zregenerować oraz zapewnić dalszą ochronę przed zużywaniem silnika, skrzyni biegów czy filtra DPF. Wiele z tych dodatków jest bardzo prosta w użyciu, nie wymaga udania się do mechanika. Polecamy!

Nie od dziś wiadomo, że większość kosztów napraw pojazdów spowodowanych jest przez zużywanie się pracujących mechanizmów wywołanych przez tarcie, szczególnie dotyczy to silników i jego podzespołów. Elementy konstrukcyjne z których składają się mechanizmy nie są w stanie wytrzymać skrajnie wysokich temperatur wytworzonych m.in. przez siły tarcia o powierzchnie metalowe, w konsekwencji dochodzi do ich zużycia, a następnie uszkodzenia i awarii pojazdu. Dlatego też prezentujemy gamę produktów, które zatroszczą się o regenerację i ochronę silnika Twojego pojazdu.

Szukasz preparatu, który zregeneruje uszkodzoną skrzynię biegów lub zapobiegnie jej zużywaniu się? Dzięki preparatom do ochrony skrzyni biegów, zmiana biegów będzie łatwiejsza, praca systemów przekładniowych zostanie wyciszona i ustabilizowana, tarcie między powierzchniami metalowymi zminimalizowane, a jej żywotność wydłużona. Dodatkowo użycie preparatów regeneracyjnych, zwiększa ochronę mechanizmów na długo i zmniejsza ryzyko kosztownych awarii.

W każdym układzie paliwowym, bez względu na to jakie paliwo użyte jest w pojeździe nieuniknione jest występowanie substancji powodujących zanieczyszczenie lub odkładanie się na np. wtryskiwaczach paliwa niechcianych substancji, chociażby woda, której śladowe ilości również znajdują się w paliwie. Natomiast w przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych, bardzo dużego znaczenia nabiera ochrona przed osadzaniem się nagarów i osadów, gdzie już niewielka ich ilości może powodować niewłaściwą pracę układu.

Depresatory to środki dodawane do oleju napędowego w celu minimalizacji wytrącania się kryształków parafiny pod wpływem niskiej temperatury. Kryształki te  mogą zablokować całkowicie filtr paliwa uniemożliwiając przepływ paliwa a tym samym spowodować niemożność uruchomienia silnika. Należy mieć na uwadze, że środki te należy dodać przed pojawieniem się bardzo niskich temperatur ponieważ nie naturalizują one już wytrąconej się parafiny.

Coraz surowsze normy emisji spalin doprowadziły do tego, że w samochodach typu Diesel zaczęto stosować filtry DPF. Zdecydowanie poprawiają one jakość spalin, niestety lubią one też ich właścicielom sprawiać wiele problemów. Bardzo często ulegają zapchaniu sadzą pomimo posiadania systemu jej dopalania - oczyszczania. Dotyczy to zwłaszcza samochodów poruszających się tylko w ruchu miejskim gdzie trudno jest osiągnąć układowi spalin temperaturę wymaganą do spalania nagromadzonej sadzy. Rozwiązaniem w takiej sytuacji są specjalne dodatki do paliwa. Z jednej strony minimalizują one ilość produkowanej sadzy a z drugiej wspomagają one spalanie tej już nagromadzonej w filtrze DPF.

Dodatki uszczelniające to specjalne środki wlewane do oleju silnikowego lub skrzyni biegów. Ich głównym zadaniem jest zlikwidowanie miejsc wycieku oleju. Cel ten osiagają ponieważ w swoim składzie zawierają specjalne związki chemiczne rewitalizujące stare uszczelki. Związki te reagują z gumą lub plastikiem w taki sposób, że elementy te odzyskują pierwotną grubość oraz elastyczność. Korzyści ze szczelnego silnika lub skrzyni biegów są oczywiste. Oprócz korzyści w postaci oszczędności oleju, ochronie środowiska warto zwrócić uwagę na fakt, że każdy mechanizm samochodu potrzebuje optymalnego smarowania. Brak odpowiedniej ilości oleju może przyspieszać zużywanie sie elementów silnika czy skrzynii biegów lub doprowadzić do natychmiastowej awarii.

Głównym zadaniem płukanek jest zachowanie odpowiedniej czystości wewnątrz silnika. Jak wiemy w skrzyni korbowej, w oleju odkładają się osady pochodzące z procesu spalania paliwa w cylindrach silnika. Z czasem, w miarę eksploatacji auta liczba osadów może się zwiększać, a co za tym idzie cały układ olejowy w silniku może być zanieczyszczony. Można pomyśleć, że takie zadanie spełnia olej. Oczywiście, jednym z głównych zadań oleju jest utrzymanie odpowiedniej czystości wewnątrz silnika, jednak nawet najlepszy oleju z wypłukaniem silnych osadów sobie nie poradzi.

W takim przypadku z pomocą przychodzi właśnie płukanka do silnika, którą stosujemy tuż przed wymianą oleju na nowy. Wszystkie osady wewnątrz silnika po zastosowaniu płukanki zostają rozpuszczone do postaci molekularnej, więc nie ma obaw przed „oderwaniem się” płatów osadu, które mogłyby zapchać magistralę olejową. Technologia płukanek jest już na tak wysokim poziomie, że nie pozwoliłaby na tego typu sytuacje. Całkowite rozpuszczenie wszelkich zanieczyszczeń pozwala pozbyć się osadów wraz ze starym olejem silnikowym.

Po takim zabiegu mamy pewność, że w silniku nie pozostały żadne zanieczyszczenia, mogące mieć znaczący wpływ na pracę naszego silnika. Płukanki warto stosować np. przy zmianie oleju na olej o innej lepkości bądź charakterystyce. Niektóre środowiska zalecają stosowanie takiej płukanki co każdą wymianę, jednak ostateczną decyzję musimy pozostawić właścicielowi auta. Warto jednak stosowanie płukanek rozważyć, jeśli kondycja naszego silnika jest dla nas ważna.

Mają tyle samo zwolenników co przeciwników. W bardzo dużym uproszczeniu, zadaniem uszlachetniaczy jest poprawa jakości i właściwości tankowanego na stacji paliwa. Co ciekawe, na tych samych stacjach możecie kupić paliwo, które takie uszlachetniacze zawiera. Na pewno w mniejszej ilości, jednak nie można im tego odmówić. Większość z Was z pewnością kojarzy słynny V-power Shella, Vervę Orlenu czy Dynamic Lotosu. Można wymieniać dalej, jednak nie na tym się tu skupiamy. Bardzo często paliwa takie posiadają wyższą liczbę oktanową bądź cetanową w przypadku Diesli, a wyższa liczba, to większa moc. Jednak w silnikach cywilnych zmiana, jeśli jakakolwiek, będzie niezauważalna.

Uszlachetniacze paliw to właśnie dodatki, które wlewamy do baku wraz z paliwem, którego zadaniem jest poprawienie charakterystyki zwykłego paliwa. Oprócz „spektakularnych” wzrostów mocy ich zadaniem jest również odpowiednia konserwacja całego układu paliwowego w aucie. Przy stosowaniu tego typu środków warto zwrócić uwagę, do jakiego typu silnika producent zaleca stosowanie określonego środka, a także na użycie odpowiedniej ilości konkretnego środka, aby nie zaburzyć odpowiednich proporcji. Stosowanie tego typu dodatków ma swoje zalety, ponieważ oprócz możliwych minimalnych wzrostów mocy silnika, sam silnik powinien poprawić charakterystykę i kulturę pracy wynikającą z zastosowania określonego uszlachetniacza.